Raadsleden & Veiligheid

CDA Maastricht schrijft open brief over onveiligheid

13-05-2014

Het CDA Maastricht heeft burgemeester Onno Hoes een open brief geschreven over de veiligheid in de stad. De partij wil dat de gemeente een actieplan opstelt om de onveiligheid een halt toe te roepen.

Zwaar onder de maat

Aanleiding voor de oproep van fractievoorzitter Vivianne Heijnen zijn de alarmerende resultaten van de Veiligheidsmonitor 2013 en de AD Misdaadmonitor. Hieruit blijkt dat Maastricht zwaar onder de maat scoort op het gebied van veiligheid. “Landelijk zijn we de tweede stad waar overlast wordt ervaren door dronken mensen, drugsgebruikers en drugshandelaars alsook hangjongeren”, stelt Heijnen “De scores zijn zelfs een stuk hoger dan de scores van de grote steden in de Randstad. Ook scoort Maastricht onder de maat wat betreft overlast van hondenpoep, rommel op straat, vernield straatmeubilair en bekladde muren.”

Merkwaardig

Er is veel aan de hand in Maastricht en het lijkt er volgens Heijen op dat dit altijd van buitenaf (buiten de stad) aan de kaak gesteld wordt. “Nooit van binnenuit. Dit vindt de fractie hoogst merkwaardig. De gemeente Maastricht zou de eerste moeten zijn die dit signaleert, samen met politie, woningcorporaties, veilige buurten team etc.” De CDA-fractie roept de burgemeester op een actieplan op te stellen. Daarnaast wil het CDA het onderwerp zo snel mogelijk op de politieke agenda plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.