Raadsleden & Veiligheid

Partners

  • http://www.vng.nl
  • http://www.vng.nl
  • http://www.vng.nl
  • http://www.vng.nl

Lokale politici overschatten bereik sociale media

18-03-2014

Waar raadsleden volop inzetten op de sociale media – vooral Facebook en Twitter – maakt maar een klein deel van de kiezers hier gebruik van. Zij gebruiken vooral traditionele media als het gratis Huis-aan-huisblad, de (regionale) krant, radio of tv. Dit blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO in samenwerking met Aart Paardekooper, Raadslid.nu en de Vereniging van Griffiers uitvoerde vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Mondjesmaat

Dat lokale politici proberen hun kiezers (ook) proberen te bereiken via Facebook en Twitter is niet vreemd – alles mag of moet immers van stal gehaald worden – maar het is wel opvallend dat ze denken dat sociale media voor kiezers een van de belangrijkste bronnen zijn. Kiezers maken wel ruim gebruik van sociale media, maar zetten ze maar mondjesmaat in voor het vergaren van politieke informatie. Bijna negen op de tien (87%) Nederlanders gebruiken sociale media hier niet voor, 13% doet dat wel.

Het gaat hierbij om een spiegelonderzoek onder ruim 700 raadsleden en ruim 1300 kiezers. Centrale vraag: welke media zetten (kandidaat)raadsleden in, welke rol spelen sociale media daarin en komt dat overeen met de mediaconsumptie en –wensen van kiezers?

"Politici overschatten het bereik van sociale media”, concludeert TNS NIPO-onderzoeker Peter Kanne. "Niet verwonderlijk, aangezien negentig procent van de politici zelf actief is op sociale media." Kanne heeft een tip aan politici om meer effect te bereiken met Facebook en Twitter: wees eerlijk. Ruim de helft van de kiezers zegt in het onderzoek dat ze meer sympathie voor een partij of politicus krijgt als die online ook durft te zeggen dat hij ongelijk had. "Geef eens een fout toe", aldus Kanne.

Facebook is minder politiek, maar heeft een groter bereik

Twitter blijkt het meest politieke sociale medium, maar bereikt maar zo’n 4% van de kiezers met politieke informatie. Facebook is minder politiek, maar heeft een groter bereik. LinkedIn wordt door raadsleden en kiezers wel vrij veel gebruikt, maar het gaat er in zeer beperkte mate over de (lokale) politiek. VVD-raadsleden zijn het meest actief op de sociale media: gemiddeld worden door de liberalen 3,8 media ingezet. Raadsleden van de VVD zijn opvallend vaak aanwezig op LinkedIn (58% tegen 35% gemiddeld).

Downloads

Cookiemelding

akkoordDeze website maakt gebruik van cookies.
Klik hier voor meer informatie.